school 1974369 1280

De Grundläggande Färdigheterna för att Rita – Tips & Guide

Alla konstnärer, oavsett skicklighet nivå, använder 5 grundläggande färdigheter när de skapar sina ritningar. Dessa färdigheter utgör grunden för att skapa alla konstverk, oavsett om det är ett landskap, porträtt, stilleben eller tecknad film. När man tittar på intrikata teckningar kan det vara lätt att glömma att allt fantastiskt arbete börjar med en penna och papper och dessa 5 grundläggande färdigheter.

De 5 grundläggande färdigheterna för att rita är att förstå kanter, utrymmen, ljus och skugga, relationer och helheten eller gestalt. Dessa 5 grundläggande färdigheter att rita utgör komponenterna i ett färdigt konstverk när de sätts ihop. Dessa är de 5 grundläggande ritfärdigheterna som varje konstnär behöver känna till.

Du kanske undrar hur 5 färdigheter kan vara ryggraden i alla typer av ritande . Ja, det förvånade mig också i början. Men du kommer att märka att var och en av dessa färdigheter täcker en hel del territorium. Tänk på hur expansiv en idé som ”ljus och skuggor” är.

Även om 5 färdigheter inte låter så mycket, tar var och en av färdigheterna lång tid att bemästra. Låt oss dyka in i detaljerna för var och en av dem.

Kanter: 5 grundläggande färdigheter i ritning

Ta en titt på en ritning och du kommer att se att varje definierbar form bara är en samling av kanter eller sidor. En grundläggande linjeteckning, en stämpling, ett intrikat stilleben, ett flytande landskap, de behöver alla förstå hur kanter fungerar för att visa dig vad som faktiskt händer och de former som ska avbildas.

Att förstå och göra kanter i din konst är en del av de grundläggande ritfärdigheterna du behöver känna till.

Tänk tillbaka på dagis när vi började först rita former. Vi lärde oss att en kvadrat har 4 sidor, en triangel har 3 sidor och en cirkel har inga sidor. Det borrades in i våra hjärnor att om vi av misstag gjorde en form med 3 sidor så kunde det inte vara en kvadrat. En fyrkant måste ha 4 sidor.

När vi växer som konstnärer börjar vi interagera med mycket fler kanter. Så många att vi ger upp att försöka räkna dem. Hur många kanter har en hand? Många, förmodligen. Att räkna skulle vara ett slöseri med tid. Men precis som på dagisdagarna, varje gång du utgör en del av handens kontur, gör du en kant. Och, ännu viktigare, du fattar ett beslut om den kanten. Var är den placerad? I vilken vinkel? Vid vilken längd?

För att göra saker enklare, tänk på negativt utrymme som inget annat än en annan samling former. Så om den varma, fluffiga degen på din bagel har en rund form, är den tomma mitten av den också en rund form. Precis som bageln i sig är en cirkel, är bagelns hål också en cirkel.

Att titta på negativt utrymme är faktiskt ett bra hack för konstnärer som har fastnat för att rita ett objekt. Många konstnärer fastnar i att fokusera på just de former de ritar. Men genom att inse att hålet på bageln har lika mycket form som bageln själv, har du lättare att rita både bageln och dess hål.

Fokusera istället på det negativa utrymmet. Anledningen till att detta trick fungerar är att våra hjärnor är vana vid att se på en bagel som en bagel. Det är ett välbekant föremål, vilket gör det svårt för oss att skilja det från bilderna vi har av det i vårt minne. Men, när vi istället tittar på bagels negativa utrymme blir det mer abstrakt.

Plötsligt tittar vi inte på ett vanligt föremål, vi tittar på en samling former. Våra hjärnor förstår inte vad vi tittar på och som ett resultat bryter vi ner det i grundläggande delar. Att titta på negativt utrymme hjälper dig att se vad som faktiskt händer ur ett grundläggande formperspektiv.

Ljus och skugga

När vi tänker på de saker vi behöver veta om teckning är ljus och skugga grundläggande.

Tänk på att titta på ditt rum mitt i natten när ljuset är släckt. Tänk nu på att plötsligt sätta på strömbrytarna och bli översvämmad av ljus.

I ett fall var rummet för mörkt för att du skulle kunna urskilja några former. I nästa var rummet så ljust att man knappt kunde se sig omkring utan att kisa. Det här är inte ett exempel på hur ljus och skuggor fungerar exakt, men det är ett exempel på hur vi uppfattar dem. Eller, uppfattar dem inte.

När det finns för många skuggor, som när vi är i ett kolsvart rum, kan vi inte skilja ett objekt från ett annat. Stolen i hörnet kan lika gärna vara ett nattduksbord eller en stående lampa.

När vi tänder lamporna och vi är förblindade till den grad att vi kisar, är situationen densamma. Att ha för mycket skugga eller för mycket ljus fungerar inte. Man behöver en balans mellan båda för att förstå vad en form är och hur den fungerar i världen.

Ljus och skugga skapas genom att ljus träffar ett föremål, vilket ger det är definitionen och djupet som gör att det ser realistiskt ut.

Många konstnärer använder skuggning för att representera ljuset och skuggan i ett objekt. Ju djupare skuggning, desto djupare skugga. Ju ljusare skuggning, desto ljusare höjdpunkt.

För att förstå ljus och skugga måste du också förstå färg. Även om du ritar en svartvit bild med en grafitpenna kommer din referensbild troligen att vara i färg. Heck, om ditt referensfoto är i svartvitt, är det fortfarande viktigt att förstå hur färgerna spelar en roll i den scenen.

På samma sätt som linjerna i ett objekt måste samverka för att göra en korrekt representation av det objektet, så behöver objekt också att arbeta tillsammans med andra objekt. Om du har en bil bredvid en byggnad, är det bättre att den byggnaden är större än bilen om de är på samma nivå.Varje enskild sak som du ritar på ditt papper har en relation med alla andra saker på ditt papper. Du måste se till att dessa relationer är vettiga så att ditt övergripande konstverk är vettigt.

Ibland måste du förstå komplicerade tekniker som perspektiv för att få relationerna mellan dina objekt att fungera. Det skulle till exempel vara vettigt att bilen är större än byggnaden om byggnaden är en mil bakom bilen och vår utsiktsplats är precis framför bilen. Du måste få till det perspektivet för att det ska fungera.

När du ritar, tänk på hur alla dina element samverkar för att göra ditt sista konstverk. När du ritar, fundera på om något är fel med relationerna, vare sig det är inom själva objektet eller mellan objekten på sidan.

Det är verkligen viktigt att förstå sambanden i din teckning innan du börjar. Om du är som jag har du ritat huvudet på en person bara för att inse att du inte lämnade tillräckligt med utrymme för kroppen. Du blir kreativ och hittar ett sätt att visa din karaktär sparka en fotboll även om du var tvungen att skära av dem vid bålen, men helst skulle du ha planerat bättre.

Det kan vara till stor hjälp att göra en grundläggande skiss över var alla dina objekt kommer att gå innan du sätter igång. Detta kommer att ge dig en uppfattning om eventuella hicka innan du kommer för långt. Inga fler kroppslösa huvuden här!

Hela eller gestalt

Den här sista är lite av ett knep. Det är inte en ny, isolerad färdighet. Istället är det förmåga att sätta ihop färdigheter.

Även om de är fristående färdigheter delar de likheter och kan användas tillsammans. Faktum är att de ska användas tillsammans. Det här är vad denna färdoghet handlar om.

När vi ritar integrerar vi naturligtvis alla färdigheter vi har pratat om. Vi skapar negativt utrymme när vi bygger kanterna på våra föremål. Vi skapar ljus och skugga när vi förstår hur ett objekt är placerat i förhållande till ett annat. Det är färdigheter som vi naturligtvis arbetar med att integrera som konstnärer varje dag. Det här är färdigheter vi strävar efter att bemästra.

Så, som artist, behärskar du alla dessa färdigheterna vi har pratat om?

Nej, det gör inte jag heller. Det här är färdigheter som vi alla, oavsett vår kompetensnivå, alla kommer att arbeta med under hela vårt konstnärliga liv. Även när vi tror att vi har bemästrat en av dem, finns det ett sätt att ta steget upp till nästa nivå eller använda det i kombination med en annan färdighet som vi inte har utforskat tidigare.

Lär dig konstens regler så att du kan bryta dem

Dessa färdigheter som vi har pratat om utgör grunden för teckning. När vi bygger upp våra färdigheter och lär oss olika tekniker lär vi oss varför dessa färdigheter är viktiga och hur vi implementerar dem. Vi följer vissa formler när vi ritar i perspektiv, blir specifika om hur skuggor kastas på ett stilleben och vill försäkra oss om att våra vinklar är exakt perfekta. Men någon gång vill vi bli kreativa. Jag menar, det är konst, eller hur?

När du har en stark grund i dessa grundläggande färdigheter, gå vidare och bryt dem.

Alla som har sett ens ett litet urval av konst vet att regler är till för att brytas. Var skulle artister som Picasso passa in om vi hade nolltolerans mot regler? Många skulle säga att hela poängen med konst är att bryta regler.

Det är dock viktigt att ha en gedigen förståelse för reglerna först. När du känner dem utan och innan kommer du att få en känsla av vad du kan manipulera och vad du inte kan. Du kommer att få en större känsla av kontroll när du litar på traditionella tekniker som en grund för ett nytt sätt att rita och skapa.

För många konstnärer, gå tillbaka till grunderna låter tråkigt. Det finns så mycket kreativitet att utforska, vilket gör det svårt att gå tillbaka till skugg- och formövningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade Inlägg