Att skissa innan den översätts till pensel är ett måste för många av oss konstnärer. Dessa blyertslinjer kan vara så hjälpsamma för att se till att en tavla blir som vi vill ha den också. Men med akvarell kan de också vara ett problem. Med tanke på de lätta färgerna som används i akvarell kan det vara svårt att dölja pennlinjer som du inte vill ska synas i ditt färdiga arbete.
För att akvarellsätta en blyertsteckning är det bäst att börja med en skiss på ett separat papper. Använd sedan en ljuslåda för att överföra skissen till ditt akvarellpapper med antingen mycket ljusa linjer från en hård penna eller själva akvarellfärgen.
Akvarellmålning över en blyertsteckning är inte lätt, men det finns är några nyckeltekniker du kan använda för att se till att dina pennlinjer är dolda i det färdiga verket.
Börja med en separat skiss av din akvarellritning
De flestas försök med en skiss är alltid en enda röra. De raderar, klottrar och ändrar många gånger.
För akryl är detta inga problem. Ett bra, tungt lager av akryl täcker även dina stökigaste skisser. Men med akvarell måste du vara mer försiktig. Även om du planerar att göra ett levande lager av akvarell som täcker dina pennlinjer vill du inte ha några indrag i papperet eller brister som kanske kan synas genom de ljusare områdena i målningen.
För akvarell har jag en regel att alltid börja med en separat skiss. Det behöver inte vara komplicerat eller tidskrävande, men att spendera till och med 15 minuter separat på att skissa ut vad du vill ha på ditt akvarellpapper kan vara skillnaden mellan ett rent färdigt arbete och ett där blyertslinjer syns igenom.
Använd en ljuslåda för att överföra din skiss till ditt akvarellpapper
När jag var liten höll jag alltid mina papper mot fönstren för att göra min egen ljuslåda. Det var fantastiskt, men fönster är inte designade för konst och denna teknik slutade med sina begränsningar. En av dessa begränsningar är att arbeta med akvarellpapper.
Akvarellpapper är tjockt och behöver mer än ljuset som skiner genom ett fönster för att det ska se igenom. Den goda nyheten är att det finns några billiga ljuslådor som faktiskt är riktigt bra.
Om du bara har ett fönster till ditt förfogande kan du använda den metoden om behövs. En ljuslåda är enklare, men fönster kommer också att få jobbet gjort.
Det finns två sätt jag föreslår att du använder en ljuslåda eller ett fönster för att överföra din skiss till ditt akvarellpapper:
1) Akvarell direkt på papperet på ljuslådan…Försiktigt
Om du verkligen vill undvika att några små pennmärken syns genom din akvarell, undvik att använda en penna. Istället för att överföra din skiss till ditt akvarellpapper med din penna, gör en mycket enkel och lätt första målning med din akvarell direkt på ljuslådan.
Den stora fördelen med denna teknik är att du inte riskerar att ha pennstreck på ditt papper. Det är ingen penna inblandad i första hand! Den stora nackdelen med denna teknik är att vatten och elektronik inte blandas särskilt bra. Se till att din första tvätt är mycket lätt och ganska torr. Du vill inte att vatten sipprar genom ditt papper in i din ljuslåda.
Om du väljer denna teknik, håll din färg så lätt att du knappt kan se den. Syftet med detta är att helt enkelt veta var dina linjer och former är tänkta att vara, inte att lägga till betydande färg till ditt arbete. Applicera bara så mycket färg som du behöver för att få en grundläggande karta över vart allt ska ta vägen.
Denna teknik fungerar bäst för akvarellverk som har stora former och konturer. Om du har för många detaljer blir det svårt att kartlägga allt du behöver med bara en lätt tvätt. I slutändan kan du få för många tunga linjer som ser tecknade ut eller klumpiga former som gör din originalteckning en otjänst.
För att överföra en blyertsteckning till akvarellpapper med en ljuslåda, använd en mycket lätt och ganska torr tvätt för att kartlägga stora former och betydande linjer. Fokusera inte på detaljer och applicera bara så mycket färg som du behöver för att förstå konturerna av din design.
2) Kartlägg din skiss lätt
Ja, det är fullt möjligt att skissa din teckning på ditt akvarellpapper utan att gå i fällan att ha alla dina pennlinjer syns igenom när du är klar. Börja med att göra en första skiss på ett vanligt papper som du sedan överför till ditt akvarellpapper.
VIKTIGT: se till att du börjar med den här första skissen. Hoppa INTE över det. Det är verkligen lockande att gå direkt till akvarellpappret, men gör det inte.
Oavsett hur bra du är måste du förmodligen radera och omarbeta delar av din första skiss. Utan tvekan kommer du att trycka för hårt med pennan ibland och lämna märken som du inte kan radera. Det kommer att hända, tro mig. Ta inte risken att få pennlinjer att synas genom ditt slutresultat. Börja med en första skiss och ägna de 5 extra minuterna till att överföra den till ditt akvarellpapper efteråt.
Också om du oroar dig så mycket för att göra din första skiss direkt på ditt akvarellpapper utan att trycka för hårt med din penna och lämna suddgummimärken kommer du förmodligen att begränsa din kreativitet. Din hjärna kommer att fokusera så hårt på att förbli ljus och luftig att den inte kommer att fokusera på konsten att din skiss. När du gör en separat inledande skiss kan du vara rörig, kreativ och ofullkomlig. Denna frihet kommer att resultera i ett bättre slutresultat än om du försökte vara 100% rätt på ditt akvarellpapper.
När du är klar med din första skiss, använd en ljuslåda eller ett fönster för att överföra det till ditt akvarellpapper. När du överför ritningen, använd en hård penna som en 4H-penna som lämnar ljusa linjer.
Som du kommer att se pratar vi ingenstans i dessa förslag om att använda tunga pennstreck på ditt akvarellpapper. Nej, det kommer aldrig att tjäna dig väl. Med akvarellpapper vill vi ALLTID begränsa mängden pennlinjer som vi lägger till. Se till att du har en hård penna eller mekanisk penna som låter dig lämna så lätta linjer som möjligt. Det här är inte läge att ta fram de där krämiga pennorna.
Gör så gott du kan för att ha en enkel beröring utan att trycka hårt på papperet. Överväg också att eliminera alla rader som inte är nödvändiga. Du kommer att ha din första skiss som referens när du arbetar, så du behöver inte vara extremt detaljerad med den skissen du överför till ditt akvarellpapper.
Kan du radera din penna efter akvarellfärgning?
Så länge du skissar dina pennlinjer lätt bör du kunna lyfta de flesta av dem från ditt akvarellpapper utan problem. Borsta sakta och försiktigt bort dina suddgummin från ditt papper så att du inte lämnar rester. Du vill inte av misstag infoga rester i ditt akvarellarbete.
När du har överfört din skiss till ditt akvarellpapper är det dags att börja måla. Så, om du använde alternativ #2, vad ska du göra åt dessa blyertslinjer? Även om de är ljusa och svaga, kanske du fortfarande är orolig för att de ska synas igenom.
Så, om du lätt har ritat din skiss på din akvarell papper och du fortfarande är orolig för att dina ljusa linjer ska synas igenom, försök att radera dem allt eftersom. Eftersom du har din första skiss som referens, behöver du inte oroa dig för mycket för att glömma vad som fanns där. Som sagt, radera inte så mycket att du går vilse.
Du ska vara försiktig med hur du suddar. Radera alltid bort från områden som fortfarande är våta. Radera långsamt och lätt så att du lämnar efter dig så få spån som möjligt och inte riskerar att skada papperet. När du borstar bort spånen, gå långsamt och borsta bort från eventuella våta områden.